بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با …

بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با …
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد آنها در تدریس زبان انگلیسی در میان معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی دبیرستان­های شهر کرج بوده که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه آماری این مطالعه 144 (58 زن و 86 مرد) معلم بود که انگلیسی را بعنوان زبان خارجی تدریس میکردند و به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه­­ی استاندارد فرسودگی شغلی و پرسشنامه­­ی محقق ساخته­ی عزت نفس معلم استفاده گردید. پس از تحلیل آماری و بررسی متغیرها نتایج زیر حاصل شد: عزت نفس معلمان زبان انگلیسی بر فرسودگی شغلی آنها تاثیر گذاشته و بین این دو رابطه معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، معلمان زبان انگلیسی با عزت نفس بالاتر شانس کمتری نسبت به تجربه فرسودگی شغلی در طول دوران تدریس­شان داشتند و بالعکس. همچنین، مولفه­های عزت نفس روابط متفاوتی با فرایند فرسودگی شغلی داشتند. یافته­های پژوهش حاضر میتوانند برای معلمان، مدیران و افرادی که به نوعی در بحث آموزش و پرورش درگیرند مفید واقع شوند.

بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با …

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد آنها در تدریس زبان انگلیسی در میان معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی دبیرستان­های شهر کرج بوده که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه آماری این مطالعه 144 (58 زن و 86 مرد) معلم بود که انگلیسی را بعنوان زبان خارجی تدریس میکردند و به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه­­ی استاندارد فرسودگی شغلی و پرسشنامه­­ی محقق ساخته­ی عزت نفس معلم استفاده گردید. پس از تحلیل آماری و بررسی متغیرها نتایج زیر حاصل شد: عزت نفس معلمان زبان انگلیسی بر فرسودگی شغلی آنها تاثیر گذاشته و بین این دو رابطه معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، معلمان زبان انگلیسی با عزت نفس بالاتر شانس کمتری نسبت به تجربه فرسودگی شغلی در طول دوران تدریس­شان داشتند و بالعکس. همچنین، مولفه­های عزت نفس روابط متفاوتی با فرایند فرسودگی شغلی داشتند. یافته­های پژوهش حاضر میتوانند برای معلمان، مدیران و افرادی که به نوعی در بحث آموزش و پرورش درگیرند مفید واقع شوند.
بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با …

label, , , , , , , , , , , , , ,

About the author